Blogopmaak

Blog Z Generatie

Djoni van Wolferen • 26 januari 2022

15 essentiële statistieken over Gen Z die marketeers zullen helpen hun vertrouwen te winnen in 2022


Generatie Z omvat iedereen die tussen 1996 en 2015 is geboren en vormt een kwart van de Amerikaanse bevolking. Als digital natives is Gen Z opgegroeid met scrollen, en met 24/7 toegang tot online bronnen zijn ze hard op weg om de best opgeleide en zelfredzame generatie tot nu toe te worden.


Acht seconden is de geschatte aandachtsspanne van een Gen Z, maar dit betekent niet dat ze niet op een zinvol niveau analyseren. In plaats daarvan kan deze hyper cognitieve generatie hun digitale filters gebruiken om snel te zien of een merk, product of TikTok reel de moeite waard is om te bekijken. Wat wilt Gen Z van merken? Met hun vroege digitale blootstelling aan merken, betekent dit dat marketing voor Gen Z in 2022 en daarna strategisch, relevant, authentiek en boeiend moet zijn.


Waarom is generatie Z belangrijk voor marketeers?


Aangezien tegen 2025 wordt geschat dat 29% van de Amerikaanse bevolking Gen Zers zal zijn, is het cruciaal om het consumentengedrag van Generatie Z te begrijpen om het vertrouwen van deze demografie te winnen. Deze generatie is ethisch bewuster en etnisch diverser dan voorgaande generaties. Ze zoeken naar merken die zorgen voor duurzame inkoop, productie en arbeid. Ze geven de voorkeur aan inhoud met echte mensen, echte maten en gemengde culturen.


Authenticiteit en gemeenschapsgerichte eigenschappen zijn belangrijk voor Gen Z, waarbij 85% van de generatie sociale media gebruikt om meer te weten te komen over merken en producten. Is het te laat om als merk een influencer te worden op platforms zoals TikTok? Zeker niet. Marketeers moeten voorop lopen in opkomende trends als ze willen dat hun merken de aandacht trekken van Gen Zers.


Hieronder staan ​​15 essentiële Gen Z-statistieken die marketeers moeten kennen om hun vertrouwen te winnen in 2022. Het begrijpen van de invloed van deze generatie op de consumentenmarkt en het implementeren van een marketingstrategie met hen in gedachten, is essentieel om Gen Z om te zetten in loyale klanten.


  • 88% van Gen Z'ers geeft de voorkeur aan omnichannel-merk ervaringen.
  • 61% van deze generatie is bereid meer te betalen voor producten die op ethische en duurzame wijze zijn geproduceerd.
  • Gen Z is van de meest diverse generatie tot nu toe: 52% is niet-Spaans blank, 25% is Spaans, 14% is zwart, 6% is Aziatisch en 5% is een of twee meer rassen.
  • 56% van Gen Z zal eerder een product of dienst proberen als hun favoriete online influencer het aanbeveelt.
  • 68% van Gen Z houdt gewoonlijk rekening met levertijden en opties voordat ze een online aankoop doen.
  • Gen Z zal tegen 2030 30% van de Amerikaanse beroepsbevolking uitmaken en zal naar schatting de jaarlijkse uitgaven per hoofd van de bevolking met 70% verhogen tussen 2020 en 2025.
  • De jaarlijkse koopkracht van Gen Z wordt geschat op 323 miljard dollar in de VS, waarbij onderzoekers denken dat dit met meer dan 4x kan groeien als rekening wordt gehouden met de invloed van Gen Z binnen hun huishouden.
  • Gen Z heeft met 59% het hoogste percentage reclame herinneringen.
  • 66% van de generatie Zers in een McKinsey-enquête gelooft dat gemeenschappen worden gecreëerd door doelen en belangen, niet door economische achtergronden of opleidingsniveaus.
  • 68% van Gen-Z verwacht dat merken bijdragen aan de samenleving.
  • 66% van Gen-Z zegt dat productkwaliteit voor hen het belangrijkst is wanneer ze een aankoop doen.
  • 64% van de Gen Z-ers zal meer betalen voor milieuvriendelijke producten, en 49% geeft er de voorkeur aan om bij lokale of onafhankelijke retailers te kopen.
  • Uit een onderzoek van de National Retail Federation bleek dat 36% van de Gen Zers digitale inhoud voor een merk zou maken, 42% zou deelnemen aan een online game voor een campagne en 43% zou deelnemen aan een productrecensie.
  • Hetzelfde rapport ontdekte dat 62% geen apps of websites gebruikt die moeilijk te navigeren zijn en 60% geen apps of websites gebruikt die traag worden geladen.
  • 58% van Gen-Z is bereid meer te betalen voor producten die op hun individuele persoonlijkheid zijn gericht.


Tips van experts voor marketing naar Gen Z in 2022


Nu je enkele van de significante statistieken hebt gezien die onthullen hoeveel de Gen Z-consument de toekomst van marketing zal beïnvloeden, laten we enkele belangrijke tips voor Gen Z-marketing naar voren halen:


Wanneer je met influencers werkt, moet je ervoor zorgen dat de gekozen influencers dezelfde kernwaarden delen met jouw publiek, en pleiten voor soortgelijke doelen als de missie van jouw merk. Op deze manier kan Gen Z zich verhouden en ernaar streven om als de influencer te zijn.


Verhalen vertellen moet authentiek, informatief en boeiend zijn. Gen Z kan door geënsceneerd materiaal heen kijken en vindt het dus vals en helpt uiteindelijk niet om affiniteit met het merk op te bouwen.



Maak inhoud met een aandachtsspanne van 8 seconden in gedachten. Dit betekent niet dat uw inhoud slechts 8 seconden mag duren, want als u in dat tijdsbestek de aandacht van een Gen Z kunt trekken, zullen ze graag veel langer blijven kijken / lezen.

Een omnichannel-ervaring is wenselijk voor naamsbekendheid en betrokkenheid. Wees actief op populaire platforms zoals TikTok en Instagram en blijf op de hoogte van trends, experimenteer met het maken van inhoud om de tractie van Gen Zers te meten.

Spreek uit over uw merkwaarden en ethische en duurzame praktijken, met kansen voor Gen Z om deel te nemen aan uw initiatieven.


Laatste gedachten


Het is een misvatting dat de korte aandachtsspanne van generatie Z betekent dat ze geen pragmatische, zinvolle beslissingen nemen. Deze generatie heeft een leven geleid van hybride connectiviteit tussen de fysieke en virtuele wereld. Ze kunnen authenticiteit identificeren, door platforms navigeren en informatie zoeken sneller en nauwkeuriger dan welke andere generatie dan ook. Hun morele kompas dat in hen is ingebed van vorige generaties, samen met hun interesse in de toekomst van het milieu en gelijkheid voor alle mensen, stelt voor dat ze merken dat ze aansluiten bij hun waarden. Heb je interessante Gen Z-observaties? Laat het ons weten in de reacties hieronder.


door Djoni van Wolferen 27 februari 2024
10 Onmisbare Tips voor Effectieve Social Media Content Planning
door Djoni van Wolferen 19 februari 2024
Verander Bezoekers in Kopers: Hoe Facebook-Advertenties Je Webshop Kunnen Transformeren
Share by: